Erilliset pyörätiet
Pyörätie katsotaan erilliseksi katuympäristöstä, kun sen välittömässä läheisyydessä ei ole samansuuntaista ajorataa tai pyörätien ja samansuuntaisen ajoradan välissä on riittävä etäisyys. Usein risteäminen sivusuunnan kanssa käsitellään itsenäisesti sekä ajoradan että pyörätien osalta.
Pyörätiestön tulee muodostaa keskinäinen hierarkia. Erillisillä pyöräteillä pyöräilijä eksyy huomattavasti helpommin kuin esimerkiksi katujen varsilla olevilla pyöräteillä. Pääreittien tulee erottua muista reiteistä leveyden, tiemerkintöjen tms. avulla, jotta niiden seuraaminen ja opastettavuus helpottuu.
Pyöräliikenne ja jalankulku erotellaan yleensä omille väylän osille (kuva 35). Kun mopoliikenne on sallittu, toteutetaan erottelu aina. Kun kulkumuodot on eroteltu, lähin pyöräilijä ja jalankulkija yleensä kulkevat vastakkaisiin suuntiin ja voivat siten huomioida toisensa hyvin.
Kaksisuuntaisen pyörätien perusleveys pääreiteillä on 2,5–3,0 m pyöräliikenteen määrän mukaan. Baanareiteillä tavoiteleveys on 4,0 m. Muilla kuin pääreiteillä voi leveys perustellusti olla 2,25 m. Mittoihin ei sisälly erottelun viemää tilaa tai jalkakäytävän puolen tilaa. Mitoituksessa tulee huomioida kunnossapidon vapaan tilan vaatimukset.
Jalankulku voi olla eri tasossa pyörätiehen nähden, jos kulkijoita on paljon, esimerkiksi baanalla (kuva 36). Jos pyörätiellä on mopot sallittu, tulee varmistaa, että tila riittää mopoliikenteen kohtaamisille ja näkemille. Muilla kuin pääreiteillä voidaan merkitä pyörätie yhdistetyksi pyörätieksi ja jalkakäytäväksi, jos jalankulkua on paljon suhteessa pyöräilijöihin.
Erillisellä pyörätiellä voidaan rakentaa rakenteellinen erottelu pyöräliikenteen ja jalankulun välille ilman, että järjestely tarvitse kaivorakenteita (kuva 36). Rakenteellinen erottelu voidaan muodostaa myös mm. puurivin avulla (kuvat 37 ja 38).
Kulkumuodot voidaan yhdistää, jos siitä ei aiheudu ongelmia. Erityisesti jalankulkuympäristön miellyttävyydestä tulee huolehtia. Käytännössä jalankulkua ja pyöräliikennettä tulee olla vain vähän ja väylän tulee mahdollistaa turvalliset ohitusetäisyydet. Kun pyörätiellä on vain vähän jalankulkua, erotellaan suunnat kaistaviivoituksella. Jalankulkijan tulee lainsäädännön mukaan käyttää jompaakumpaa pyörätien reunaa (kuvat 39 ja 40).