Liitteet ja lähteet
Liite 1. Laskennallinen tilantarve eri pysäköintijärjestelyillä
Lähdeluettelo
Viite | Organisaatiot | Nimi | Vuosi |
---|---|---|---|
ESPOO 2015 | Espoon kaupunki suunnittelukeskus | Pyöräpysäköinnin huomioiminen asemakaavoituksessa | 2015 |
HKL 2015 | Helsingin kaupungin liikennelaitos | HKL:n liityntäpyöräpysäköinnin toteutusohje 2015 – asemilla ja pysäkeillä (luonnos) | 2015 |
HELSINKI/ESPOO/VANTAA 2015 | Helsingin kaupunki, Espoon kaupunki, Vantaan kaupunki | Toimisto- ja liiketilojen auto- ja pyöräpaikkojen laskentaperiaatteet asemakaavoituksessa (luonnos) | 2015 |
KSV 2015 | Helsingin kaupunkisuunnitteluvirasto | Asuintonttien pysäköintipaikkamäärien laskentaohjeet (luonnos) | 2015 |
KSV 2016 | Helsingin kaupunkisuunnitteluvirasto | Toimisto- ja liikerakennusten pysäköintipaikkamäärien laskentaohjeet (luonnos) | 2016 |
RT 2015 | Rakennustietosäätiö RTS | Polkupyörien pysäköinti ja säilytys (RT 98-11207) | 2015 |
LIVI 2014A | Liikennevirasto | Jalankulku- ja pyöräilyväylien suunnittelu. Liikenneviraston ohjeita 11/2014 | 2014 |
LIVI 2014B | Liikennevirasto | Liikkumisen ohjaus kaupan alalla. Esiselvitys. Liikenneviraston tutkimuksia ja selvityksiä 16/2014. | 2014 |
PTK 2014 | Päivittäistavarakauppa ry | Päivittäistavarakauppa 2014 | 2014 |
KSV 2013A | Helsingin kaupunkisuunnitteluvirasto | Helsingin pyöräpysäköinnin suunnitteluohje (luonnos) | 2013 |
KSV 2013B | Helsingin kaupunkisuunnitteluvirasto | Polkupyörien pysäköinnin kehittämisohjelma (luonnos) | 2013 |
HSL 2013 | Helsingin seudun liikenne | HLJ 2015: Liikkumistottumukset Helsingin seudulla 2012. HSL:n julkaisuja 27/2013. | 2013 |
UL 2013 | Helsingin kaupunkisuunnitteluvirasto | Polkupyörien pysäköinnin kehittämisohjelma | 2013 |
RAKVV 2010 | Helsingin rakennusvalvontavirasto | Helsingin kaupungin rakennusjärjestys | 2010 |
HSL 2010 | Helsingin seudun liikenne | Liityntäpysäköinnin suunnitteluohje. HSL:n julkaisuja 11/2010. | 2010 |
DCF 2008 | The Danish Cyclist Federation | Bicycle Parking Manual | 2008 |
YM 2008 | Ympäristöministeriö | Liikennetarpeen arviointi maankäytön suunnittelussa. Suomen ympäristö 27/2008 | 2008 |
Perustelut mitoitusluvuille
Toiminto | Perustelut / Lähteet Kaikissa kohdissa käytetty myös asiantuntija-arvioita |
---|---|
ASUMINEN | Lähtökohta: jokaiselle helsinkiläiselle tulee turvata pyöräpaikka Lähteet: RAKVV 2010, KSV 2013, KSV 2015a |
PÄIVÄKODIT | Lähtökohta: pyöräliikenteen kulkumuoto-osuus 15%, huipputuntina 25% vrk:n kävijämäärästä, saattoliikenteen kesto n. 20 min Lähteet: YM 2008, Livi 2014a, DCF 2008 |
KOULUT JA OPPILAITOKSET | Lähtökohta: peruskoululaisella mahdollisuus tulla pyörällä kouluun. Muissa oppilaitoksissa matkojen pituus ja muut kulkutavat vaikuttavat alentavasti pyöräpaikkatarpeeseen |
KAUPAT | Lähtökohta: pyöräliikenteen kulkumuoto-osuus 15 % ja kerralla olevia asiakkaita 10 % vrk:n kävijämäärästä, tyhjiä paikkoja 10 % kysyntään nähden; erityyppisissä kaupoissa eri määrä asiakkaita/k-m2 Lähteet: YM 2008, PTK 2014, Helsinki/Espoo/Vantaa 2015 |
TYÖPAIKAT | Lähtökohta: työntekijälle on tarjottava mahdollisuus tulla pyörällä töihin Lähteet: UL 2013, Helsinki/Espoo/Vantaa 2015 |
MUUT TOIMINNOT | Lähtökohta: pyöräliikenteen kulkumuoto-osuus 15 % ja kerralla olevia asiakkaita 10 % vrk:n kävijämäärästä terveysalan toiminnoissa ja 15 % vapaa-ajan toiminnoissa; tyhjiä paikkoja 10 % kysyntään nähden |
JOUKKOLIIKENNE | Lähtökohta: matkaketjut on turvattava, ei monimutkaisia kaavoja; tyhjiä paikkoja 10 % kysyntään nähden Lähteet: HKL 2015, HSL 2010 |