Kaksisuuntaiset pyöräliikenteen järjestelyt liikennevaloristeyksissä
Tällä sivulla
- Kaksisuuntaiset pyörätiet pää- ja sivusuunnalla
- T-risteysten erityiskysymykset liikennevaloristeyksissä
Kaksisuuntaiset pyörätiet pää- ja sivusuunnalla
Pääsuunnan pyörätien linjaus suunnitellaan suoraksi. Pyörätien jatke suunnitellaan yleensä viiden metrin etäisyydelle pääsuunnan reunakivilinjasta. Mahdolliset sivuttaissiirrot suunnitellaan linjaosuudelle. (Kuva 116.)
Pyöräteiden väliset risteykset suunnitellaan siten, että risteyksessä on riittävä tila pyöräliikenteen odotusalueille. Pää- ja sivusuunnan ryhmitystilojen väliin tulee voida sijoittaa noin 3 m kaarevaa reunatukea, jotta kääntyvät autot ohjautuvat turvallisesti pitkin ajorataa eikä pyöräilijällä ole vaikeuksia hahmottaa turvallista odotustilaa.
Tarvittaessa sivusuunnan pyörätie taivutetaan poispäin sivusuunnan ajoradasta, jotta voidaan rakentaa riittävät odotusalueet kaikille suunnille ja saadaan rakennettua ajoradan ylityspaikat viiden metrin päähän ajoradan reunasta (kuva 117). Kulmasaarekkeessa tulisi olla ajoradan reunalla n. 3 m kaarevaa reunatukea, jotta moottoriajoneuvoliikenne ei oikaise pyöräliikenteen odotusalueiden ylitse. Pyöräteiden risteyskohta suunnitellaan selkeästi erilleen ajoradasta, jotta auton kuljettaja ymmärtäisi, mihin suuntaan pyöräilijä on jatkamassa.
T-risteysten erityiskysymykset liikennevaloristeyksissä
T-risteyksessä pääsuunnan sivuhaarattomalla puolella liikennevalo-ohjaus yleensä ohitetaan (kuva 118). Liikennevalottoman pyörätien ja valo-ohjatun ajoradan välissä olevan jalankulkijan odotustilan tulee olla 2,5 m leveä, jotta osapuolet ymmärtävät suojatien valo-ohjatun ja liikennevalottoman osuuden eron. Be-polite-liikennevalon käyttämistä harkitaan, jos esimerkiksi riittävän jalankulkijan odotustilan muodostaminen on vaikeaa.