Yksisuuntaiset pyöräliikenteen järjestelyt liikennevalottomissa risteyksissä
Liikennevaloton tonttikadun risteys
Liikennevalottomat risteykset ovat yleensä pää- tai kokoojakadun ja tonttikadun risteyksiä. Tonttikatujen risteyksessä jalkakäytävä (ja usein pyörätie) rakennetaan korotettuna sivusuunnan yli. Kohdalle ei merkitä suojatietä. Sivusuunnan yli jatkettu rakenne rauhoittaa liikennettä ja parantaa turvallisuutta (Kuva 102). Se myös ohjaa liikennettä pysymään pää- ja kokoojakaduilla. Tonttikaduilla on tyypillisesti vähän liikennettä, ja niiden liikennettä pyritäänkin rauhoittamaan. Yli jatketun jalkakäytävän leveys on yleensä vähintään 5 metriä. Korotus muotoillaan siten, että minimoidaan jalankulkijan sivuttaissiirtymän tarve risteysalueella.
Yksisuuntaiset pyörätiet voidaan laskea risteysalueella ajoradan tasoon, jos jalankulkijalla ei ole odotusaluetta ajoradan vieressä. Tasoerotellut pyörätiet pidetään yleensä omalla tasollaan, mutta voidaan laskea myös perustellusti ajoradan tasoon, jos pääsuunnan ylittävä jalankulku on vilkasta ja pääsuunnan ylittäminen epätodennäköistä ilman odotusta. Pyöräliikenteen ryhmittyminen sivusuunnalle (yleensä ajoradalle) suunnitellaan risteykseen sopivaksi (kuva 103).
Suunnittelussa huolehditaan, että pyöräilijä pääsee kääntymään kaikkiin merkitseviin suuntiin. Vasemmalle voidaan kääntyä kahdessa vaiheessa tai ryhmittymällä lähelle kadun keskilinjaa. Jos vasemmalle kääntymistä on paljon, harkitaan ratkaisuja, joissa etenemisen odottaminen on miellyttävää ja turvallista. Pyöräkaista voi olla toimiva ratkaisu pääsuunnalla, mutta vasemmalle kääntyminen voi olla haasteellista (kuva 104).