Sivuston käyttäjälle
Yleistä pyöräliikenteen suunnitteluohjeesta
Tältä sivustolta löydät Helsingin kaupungin pyöräliikenteen suunnitteluohjeen. Sivusto on tehty kaupunki- ja liikennesuunnittelun ammattilaisten avuksi suunnittelutyöhön. Kaupunkilaiselle tietoa pyöräliikenteen reiteistä ja -palveluista löytyy Helsingin kaupungin verkkosivuilta osoitteesta hel.fi/pyoraily
Tämän ohjeen tarkoitus on tuoda liikennesuunnitteluun etenkin pyöräliikenteen kannalta tärkeitä näkökulmia. Ohjeella pyritään edistämään nykyistä turvallisemman ja houkuttelevamman pyöräily-ympäristön suunnittelua. Kun seurataan ohjeen näkökulmia verkkosuunnittelutasolta risteysdetaljeihin, voidaan kaupungista tehdä aikaisempaa miellyttävämpi paikka kulkea jalan ja pyörällä ja saavuttaa kaupungin asettamat liikennejärjestelmätason tavoitteet. Tilatehokkaana kulkumuotona pyöräliikenne mahdollistaa kestävän liikennejärjestelmän kehittämisen kasvavassa kaupungissa.
Ohjeen tarkoituksena ei ole erikseen priorisoida pyöräliikennettä vaan tarjota työkalut pyöräliikenteen tasavertaiselle integroinnille osaksi liikennejärjestelmän kokonaisuutta. Kokonaisuuden huomiointi tarkoittaa suunnittelua kaikille kulkumuodoille, ja jossa kulkumuotojen ominaispiirteet on otettu huomioon.
Käytännön suunnittelutyössä joudutaan sovittamaan yhteen kaikkien osapuolien tarpeita, ja ohjeen sisältöä saattaa olla tarpeen soveltaa. Ohjeen kuvat ovat esimerkkejä, eikä niitä sellaisenaan ole tarkoitettu kopioitaviksi liikennesuunnitelmiin. Esimerkiksi risteysosion esimerkkikuvissa on esitetty liikennevalopylväitä. Ohjeen tarkoitus ei ole olla liikennevalojen suunnitteluohje, mutta eräiden pääopastimien merkitseminen nostaa esiin tiettyjä suunnittelukysymyksiä, jotka on hyvä ratkaista jo suunnittelun alkuvaiheessa. Ohjeen kuvissa on varattu tila mahdollisille pääopastimille tai painonapeille. Opastimen osoittaminen kuvassa ei tarkoita, että opastin tarvittaisiin aina kyseisessä kohdassa.
Tämä ohje vastaa ennen kaikkea katuympäristön suunnitteluun. Maantiemäinen liikenneympäristö suunnitellaan erilaisista lähtökohdista kuin katuympäristö.
Suunnitteluohjeen muut tiedot
Ohjeessa on käytetty mm. seuraavia tietolähteitä:
- Pyöräliikenteen suunnittelu, Väyläviraston ohjeita 18/2020
- Design manual for bicycle traffic, CROW, Hollanti
- Collection of the Cycle Concepts, Road directorate & Cycling Embassy
of Denmark, Tanska - Håndbog I cykeltrafik, Celis Consult, Tanska
- Cykeln i staden, Trafikkontoret, Tukholma
- Fietsberaad, Hollanti
- Sign up for the bike, CROW, Hollanti
- Tyyppipiirustukset 30187/700 – 703, KYMP 2020
- Civitas Handshake -hanke, Euroopan Unioni
- Cyclinsolutions.info, Tanska
Työryhmä ja yhteystiedot
Ohje on julkaistu alun perin vuonna 2016. Alkuperäisen ohjeen jälkeen sivustolle on lisätty ohjeet pyöräpysäköinnistä ja tiemerkinnöistä. Ohjeen sivustoa on päivitetty vuosien 2021–2023 aikana.
Ohjeen päivityksestä on vastannut työryhmä, johon ovat kuuluneet: Henna Hovi, Oskari Kaupinmäki, Teppo Pasanen ja Ilari Heiska. Ohjeen ensimmäisen version on valmistanut työryhmä, johon ovat kuuluneet: Reetta Keisanen, Niko Palo, Marek Salermo ja Teppo Pasanen.
Lisätiedot:
- Teppo Pasanen (at) hel.fi
- Ilari Heiska (at) hel.fi
- Oskari Kaupinmäki (at) hel.fi
Pyöräliikenne.fi ohjeistusta päivitetään tarpeen mukaan. Alkuperäinen 2016 vuoden ohjeistus löytyy tulostettavana pdf-versiona taustatiedot-sivun alusta.
- 14.4.2016 – pyöräliikenne.fi sivusto julkaistu
- 19.12.2016 – Lisätietoja osioon on lisätty esikaupunkien tavoiteverkko sekä pyöräilybarometri 2016 ja pyöräliikenteen laskennat 2016. Lisätiedot osiota päivitetään jatkuvasti uusien raporttien valmistuttua.
- 13.4.2017 – Pyöräpysäköinnin suunnitteluohje lisätty sivuston rakenteeseen
- 8.6.2018 – Tiemerkintäohjeistus lisätty sivuston rakenteeseen
- 2.1.2021 – Täydennyksiä ja tieliikennelain edellyttämiä muutoksia
- 13.12.2023 – Sivusto julkaistiin päivitettynä uudella palvelimella. Päivityksessä muokattiin sivustoa vastaamaan uutta tieliikennelakia. Samalla poistettiin suunnitteluohjeesta nykyisten käytäntöjen vastaisia osuuksia sekä muokattiin tekstejä hyväksyttyjen ohjelmien, kuten katuverkon jäsentelyperiaatteiden, mukaisiksi.
Ajoneuvoliikenne käsittää moottoriajoneuvo- ja pyöräliikenteen.
Autoliikenne on synonyymi moottoriajoneuvoliikenteelle
Ajoratapysäkki: Pysäkkityyppi, jossa ei linja-auto pysähtyy ajokaistalle.
Baana: Erittäin korkeatasoinen pyöräliikenteen väylä
Erillinen jalkakäytävä: jalkakäytävällä on ajoradasta tai kadusta riippumaton linjaus.
Erillinen pyörätie: pyörätiellä on ajoradasta tai kadusta riippumaton linjaus.
Eroteltu pyörätie ja jalkakäytävä: jalankulku ja pyöräliikenne on erotettu toisistaan rakenteellisesti, viherkaistalla, kiveyksellä, tiemerkinnöin tms.
Erottelualue on ajoradan ja pyörätien tai pyörätien ja jalkakäytävän välissä oleva alue, jolle voi tapauskohtaisesti suunnitella liikennemerkkitilan, lumitilan, istutuskaistan, pyöräpysäköintiä tms.
Erottelukaista erottaa pyörätien ja jalkakäytävän toisistaan
Funktio: Funktiolla tarkoitetaan yleensä tien tai kadun roolia tai tehtävää liikenneverkossa
Jalkakäytävä on jalankulkijoille tarkoitettu ajoradasta tai pyörätiestä rakenteellisesti erotettu tai erillinen tien osa taikka erillinen tie.
Jalankulkijan ylityspaikka on jalankulkijalle tarkoitettu ajoradan, raitiotien tai pyörätien ylittämiseen tarkoitettu tien osa, jota ei merkitä liikennemerkeillä tai tiemerkinnöin.
Jalankulkijan odotusalue on yleensä ajoradan vieressä oleva alue, jolla jalankulkija odottaa tai arvioi ajoradan ylitystä.
Kaksisuuntainen pyöräliikenne yksisuuntaisella tiellä: Liikennejärjestely, jossa sallitaan autoliikenteelle yksisuuntaisella ajoradalla pyöräliikenne molempiin suuntiin.
Kaksisuuntainen pyörätie: Pyörätie, jolla ajaminen molempiin suuntiin on sallittu liikennemerkillä ja lisäkilvellä.
Keskisaareke on yleensä ajoradan keskilinjan lähellä oleva, suojatien jaksottava jalankulkijan (ja pyöräilijän) tila.
Kevyt erottelu: Visuaalisesti (esim. tiemerkinnällä tai materiaalilla) toteutettu pyöräliikenteen ja jalankulun erottelu.
Kulmasaareke: Engl. Corner island. Saareke risteysalueella esim. kaksisuuntaisella verkolla pyöräilijöiden pää- ja sivusuunnan ryhmitystilojen välissä. Yleensä korotettu sekä ajoaradasta että pyörätiestä.
Kävelykatu on pääasiassa jalankululle tarkoitettu moottoriajoneuvoliikenteeltä rauhoitettu katu, jolla huoltoliikenne on sallittua. Pyöräilijät ja jalankulkijat käyttävät samaa tilaa kävelykadulla, joissa jalankulkijoille annetaan esteetön kulku.
Käyttö: Käyttäjämäärä tai liikennekäyttäytyminen.
Liikennekatu tai liikennettä välittävä katu: Kadun funktio on välittää läpikulkevaa liikennettä.
Linjaosuus on katu- tai tieosuus, joka yhdistää risteykset toisiinsa.
Ryhmitystila: tila, johon ryhmitytään odottamaan esimerkiksi turvallista ajoradan ylittämishetkeä. Risteysalueilla jalankulkijoille ja pyöräilijöille rakennetaan ryhmitystilat.
Paikallisen liikkumisen alue tarkoittaa katuverkkoa, jolla autoliikenteen nopeudet ja liikenteen määrät ovat maltilliset. Yleensä kyseessä on tontti-, asuin- tai pihakatu tai niiden muodostama alueellinen kokonaisuus.
Perusverkko käsittää taajama-alueella naapurustotason pyöräliikenteen yhteydet eli käytännössä kaikki yhteydet, joilla pyöräilijöillä on tarve liikkua.
Pysäkin odotusalue: Pysäkistä matkustajille varattu tila linja-auton tai raitiovaunun odottamista varten.
Pysäkin nousu- ja poistumistila: Joukkoliikennematkustajille varattu tila linja-autoon nousemista ja poistumista varten.
Pyöräilijän odotustila: Vrt. pyörätasku
Pyöräkaista on pyöräliikenteelle tarkoitettu, tiemerkinnöin osoitettu ajoradan pituussuuntainen osa. Pyöräkaista on ajoradan tasossa ja aina yksisuuntainen liikennejärjestely.
Pyöräkatu on pyörä- ja autoliikenteelle tarkoitettu liikennemerkein osoitettu tie, jolla autoliikenteen on sovitettava ajaminen pyöräliikenteen ehdoin.
Pyöräliikenteen pääsuunta määräytyy pyöräliikenteen suurimman liikennevirran mukaisesti ja se voi poiketa katuverkon hierarkian mukaisesta pääsuunnasta.
Pyöräliikenteen ryhmitysalue: risteyksessä pyörätien tasossa oleva pyöräliikenteelle tien ylittämisen odottamista varten varattu tila.
Pyöräliikenteen ylityspaikka on pyöräliikenteelle tarkoitettu ajoradan tai raitiotien ylittämiseen tarkoitettu tien osa, jota ei merkitä liikennemerkeillä tai tiemerkinnöin.
Pyöräliikenteen reitit yhdistävät aluekeskuksia ja kaupunginosia toisiinsa ja muodostavat yhteydet alueen sisällä oleviin toimintoihin.
Pyörätasku on risteyksessä pyöräliikenteelle varattu odotustila moottoriajoneuvoliikenteen edessä. Virallinen nimitys on pyöräilijän odotustila.
Pyörätie on pyöräliikenteelle tarkoitettu, liikennemerkillä osoitettu, ajoradasta rakenteellisesti erotettu tai erillinen tien osa taikka erillinen tie. Pyörätie on lähtökohtaisesti yksisuuntainen. Pyöräliikenne voidaan liikennemerkein sallia molempiin suuntiin.
Pyörätien jatke on pyöräliikenteelle tiemerkinnöin osoitettu ajoradan tai raitiotien ylityskohta.
Pääsuunta on yleensä etuajo-oikeutettu suunta ja määräytyy todellisessa tilanteessa yleensä katuhierarkian mukaan. Risteyskuvissa pääsuunta on yleensä kuvattu vaakasuunnassa. Pyöräliikenteen pääsuunta voi poiketa autoliikenteen pääsuunnasta.
Pääverkko on pyöräliikenteen baana- ja pääreiteistä koostuva pyöräliikenteen verkon runko.
Rakenteellinen erottelu: Fyysisellä rakenteella (esim. tasoerolla, fyysisillä katuelementeillä tai leveällä erottelukaistalla) toteutettu kadun osien erottelu.
Rakenteellinen järjestely Kadun tai tien infrastruktuuri, rakenteellinen järjestely tai tilanjako kulkumuotojen välillä
Risteysalue on liikennealue, jolla kaksi tai useampi linjaosuus risteää. Risteysalue on rajattu tässä ohjeessa karkeasti kuvan 1 mukaisesti.
Risteysjärjestelyt: Liikennejärjestelyt risteyksessä, risteysalueella ja risteyksen läheisyydessä risteyksen toimintoihin liittyen. Yleensä risteysjärjestelyt käsittävät risteykseen liittyvät ryhmityskaistat ym. muut risteystoimintoja palvelevat liikennejärjestelyt.
Saumakohta on kahden eri järjestelyn välinen muutoskohta. Saumakohta voi olla yksi- ja kaksisuuntaisten pyöräliikenteen järjestelyjen välinen tai erilaisten pyöräliikennejärjestelyjen välinen muutoskohta.
Sekaliikenne tarkoittaa liikennesuunnitelmaratkaisua, jossa kaikki ajoneuvot – pyöräliikenne ja moottoriajoneuvoliikenne – sekä mahdollisesti raitiovaunut käyttävät samaa ajorataa.
Sivusuunnan yli jatkettu jalkakäytävä / pyörätie on sivusuunnan ajoradan yli rakenteellisesti jatkuva väylä, joka on reunakivellä korotettu ajoradasta. Yli jatketulla jalkakäytävällä / pyörätiellä kulkevalla jalankulkijalla tai pyöräilijällä on etuajo-oikeus ylitettävän ajoradan liikenteeseen nähden.
Sivusuunta risteää pääsuuntaa ja on yleensä väistämisvelvollinen. Sivusuunta määräytyy todellisessa tilanteessa usein katuhierarkian mukaan. Risteyskuvissa sivusuunta on yleensä kuvattu pystysuunnassa.
Suojatie on jalankulkijoiden käytettäväksi ajoradan, pyörätien tai raitiotien ylittämiseen tarkoitettu, liikennemerkillä tai tiemerkinnöin osoitettu tien osa.
Suuntaisuus: Yleistermi pyöräliikenteen järjestelyjen tai verkon yksi- tai kaksisuuntaisuudelle.
Tarkennettu verkkosuunnitelma: Pyöräliikenteen yksityiskohtainen määrittely, yleensä hierarkian ja suuntaisuuden sekä mahdollisesti väylätyypin kannalta.
Tasoeroteltu pyörätie tarkoittaa liikennesuunnitelmaratkaisua, jossa reunakivellä muodostetaan korkoero ajoradan ja pyörätien sekä pyörätien ja jalkakäytävän välille.
Tasoerottelu: Korkeussuuntainen rakenne kahden katuelementin esim. pyörätien ja jalkakäytävän välissä.
Tavoiteverkko: Pyöräliikenteen tavoitetila kohdennettuna tavoitevuoteen.
Liikennekatu tarkoittaa katua tai tietä, jonka funktio on välittää läpikulkevaa liikennettä. Yleensä kyseessä on moottoriväylä, pääkatu, alueellinen tai kokoojakatu. Paikallinen kokoojakadulla on tapauskohtaisesti liikennekadun funktio.
Yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä on pyöräliikenteelle ja jalankululle tarkoitettu, liikennemerkillä osoitettu, ajoradasta rakenteellisesti erotettu tai erillinen tien osa taikka tie. Yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä on pyöräliikenteen väylä, jossa jalankulkijan paikka on väylän reunassa.
2-1 -tie: Liikennejärjestely, jossa merkitään pyöräkaista ajoradan molemmille reunoille. Ajokaista on normaalia kapeampi ja kohtaamistilanteessa autot hyödyntävät pyöräkaistaa.
Risteysalueiden suunnittelu -luvussa esimerkkikuvien liikennesuunnittelun elementit, kuten jalkakäytävät, pyörätiet jne., on osoitettu vastaavilla väreillä kuin liikenne- ja katusuunnittelupalvelu merkitsee ne virallisissa liikennesuunnitelmissa (kuva 2).